tisdag 26 april 2016

Balansen Schmalansen

Men hur kallt kan det egentligen vara i slutet av april? Hade helt klart förträngt hur kallt, mörkt och jävligt vädret i Sverige kan vara cirka tre fjärdedelar av året. Nåja mörkt är det ju iaf inte längre. Men det snöar galet mycket utanför tågfönstret just nu. Som jag längtar efter att inte frysa, att plocka bort halsdukar och mössor och vantar och vinterjackor. Befinna mig utomhus av egen fri vilja. 

Det verkar som det sista kvarvarande problemet på flytthimlen kommer att lösa sig. Jobb till J. Han har lite frilansjobb nu och från och med augusti har han nog en tjänst. Fast jinxar väl nu när det inte finns på papper än. Han är åtminstone glad att jobba igen. Och han kan prata svenska nu! Inte perfekt såklart men ändå bra.

Förhoppningen om att hitta den magiska 'balansen'. Anledningen att vi flyttade, att hela situationen med hur mycket J jobbade var ohållbar. Nu känns det bara som att vi bytt roller, J hämtar, lämnar, handlar presenter till kalas, känner de andra föräldrarna på förskolan, planerar, handlar och lagar middag, städar, tvättar och jag pendlar och jobbar och bakar kanske en kaka på söndagar. Vi har beordrad övertid nästan hela tiden på mitt jobb och det sliter. Så ofta jag är borta mellan sex på morgonen till åtta på kvällen. Funderar på att börja jobba 90% efter sommaren, har ju mängder av föräldrapenning för barnet och trivs ju inte med att träffa henne så här lite. Fast den där balansen kanske mest en illusion, det går upp och ner och en kanske får nöja sig med att turas om att ta mest? 

1 kommentar:

Ethel sa...

Jätte bra blogg! Tack så mycket :)